ΠΑ. Σ. ΟΙ. Π. Α.

Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων

Panhellenic Association of Families Lost in Action Aviators

Λεύκωμα

ΘΕΟΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ του Νικολάου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα335 Μοίρα Διώξεως ΑεροσκάφοςHawker Hurricane Mk I/Mk II/Mk IIB/Mk IIC

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1920 στο Λεοντάρι Αρκαδίας.

Τον Σεπτέμβριο του 1938 κατατάχθηκε στο Τμήμα Αξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Αποφοίτησε τον Νοέμβριο του 1940 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού και αργότερα έφυγε για τη Μέση Ανατολή.

Πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Ελληνοϊταλικού Πολέμου και αργότερα της Μ. Ανατολής.

Σκοτώθηκε στις 28 Οκτωβρίου 1941 στην Ιορδανία κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής στο αεροδρόμιο Ακίρ, όταν το αεροσκάφος του, τύπου Hurricane της 335 Μοίρας Διώξεως, προσέκρουσε κατά την προσγείωση σε ύψωμα και κάηκε.


Στις 26 Νοεμβρίου η 335 Μοίρα ειδοποιήθηκε ότι της παραχωρήθηκαν εννέα ακόμη Hurricane που βρίσκονταν στο Amman της Ιορδανίας ή Υπεριορδανίας αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς στην τότε ορολογία. Την ίδια ημέρα ισάριθμοι χειριστές της 335 έφυγαν οδικώς για να τα παραλάβουν.

Στις 28 του ίδιου μήνα θα αναχωρούσαν από το Amman για την έδρα τους. Προβλεπόταν μια πτήση απλή, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Όμως οι προβλέψεις δεν επαληθεύθηκαν. Η βροχή, από τα μάλλον σπάνια φαινόμενα στο Amman, εκείνη βρήκε την ημέρα να πέσει!

Αλλά ας γυρίσουμε στο Βιβλίο Πτήσεων της Μοίρας κι ας δούμε πώς περιγράφει αυτό τα γεγονότα:

"Εννέα χειριστές ξεκίνησαν, πετώντας με τα παραχωρηθέντα αεροσκάφη, από το Amman προς τη Μονάδα. Ο καιρός ήταν πολύ βροχερός και μουντός. Ο Ανθυποσμηναγός Θ. Θεοφανόπουλος, χειριζόταν το αεροσκάφος Hurricane W.9355, αντιμετώπισε δυσκολίες, και προφανώς, καθώς προσπαθούσε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση, συνετρίβη στους λόφους του Ες Σαλτ, κοντά στο Amman. Αποτέλεσμα αυτού του δυστυχήματος ήταν, το αεροσκάφος να καεί εντελώς και ο χειριστής να σκοτωθεί. Συγκροτήθηκε Ανακριτική Επιτροπή. Πέντε χειριστές επέστρεψαν στο Amman, και από αυτούς ο Σμηνίας Ιωάννης Γεωργιάδης πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο του Αmman με σβησμένη μηχανή και μην έχοντας αρκετό χρόνο να κάνει όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται για το κατέβασμα των σκελών, το αεροσκάφος έπαθε ζημιές (κατατάχθηκε στην Κατηγορία 2). Ο χειριστής δεν τραυματίσθηκε. Τρεις χειριστές κατάφεραν να φέρουν τα αεροσκάφη τους στο Σταθμό της Royal Air Force στο Aqir".

Ο Θεοφανόπουλος ήταν ο πρώτος χειριστής της 335 που έχανε τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα. Λίγες ημέρες πριν, στις 10 εκείνου του Νοέμβρη, είχε πεθάνει ο Σμηνίας Κωνσταντίνος Δήμου. 

Ακόμα η πτώση του W9355 δεν ήταν η πρώτη για την 335. Στις 15, του ίδιου μήνα πάντοτε, ο Σμηνίας Δ. Σπυρίδωνος πετούσε με το Διοικητή της Μοίρας, τον επισμηναγό Ξενοφώντα Βαρβαρέσο, σε άσκηση. Κατά την προσγείωση το αεροπλάνο, ήταν το Ζ.4604, καταστράφηκε επειδή δεν είχε ασφαλίσει το ένα σκέλος. Ευτυχώς ο Σπυρίδωνος δεν έπαθε τίποτα. Όμως ο θάνατος του Θεοφανόπουλου φαίνεται ότι είχε επίδραση σε ολόκληρη τη Μοίρα. Να τι γράφει το βιβλίο:

"Κηδεία του Ανθυποσμηναγού Θεοφανόπουλου (αποθανόντος) στα Ιεροσόλυμα. Η ακολουθία, που χοροστάτησε ο Επίσκοπος εκπροσωπώντας τον πατριάρχη και παραβρέθηκε επίσης η Αυτής Βασιλική Υψηλότητα η Πριγκίπισσα Ελένη της Ελλάδας, έγινε στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία του Αγίου Ιωάννη, στην πόλη των Ιεροσολύμων, και ο νεκρός θάφτηκε στο Ελληνικό Νεκροταφείο.
Ο Air Commodore Brown, Διοικητής της RAF στην Παλαιστίνη και την Υπεριορδανία, αντιπροσωπεύθηκε στην κηδεία από τον Flying Officer Daston της RAF. Κατά τη διάρκεια του μήνα συνεχίσθηκε η επιχειρησιακή εκπαίδευση, και με τη σελήνη στο τέλος του μήνα άρχισε η εκπαίδευση στις νυκτερινές πτήσεις. Οι αναφορές εκπαίδευσης επισυνάπτονται στο Παράρτημα "Β" και το Παράρτημα "C"".

 

Πηγή: Αεροπορική Επιθεώρηση τεύχος 82